Kriminalisera missfall(?)

I delstaten Utah finns ett lagförslag att kriminalisera missfall. Inte om man bara rakt av har otur att få missfall, men om man gör medvetna farliga handlingar som att dricka vin eller gå på ett halt underlag. Illegala aborter är också en av målgrupperna för lagen.
Jag vet inte om den får genomslagskraft, men ändå. Lagen uppstod när en 17årig tjej betalade en man för att misshandla henne för att skapa ett missfall.
Börjar man med att göra en idiotisk lag så behöver man väl förstärka den med ännu dummare lagar.
Jag har två barn, de är de mest fantastiska i mitt liv. Ändå är jag för abort. Anledningen är simpel, att kämpa mot abort är att kämpa för oönskade barn. Barn som inte har någon plats. Någon familj. Kanske att man kan tvingas ha barn och det blir bra i slutändan ändå, men jag tycker att man själv måste få välja. Speciellt med tanke på att alla kvinnor inte själv får välja vilka de gör barn med.
Vi har det nog ganska öppet i Sverige trots allt, med tanke på att det här lagförslaget uppstod i ett så pass utvecklat land som USA så förstår man att okunskapen är stor. Man tror att lagar ska kunna reglera människors liv och beslut, och att det ska bli bra i slutändan.
Fast vi i Sverige håller på att inskränka på det här också. Diskussionen om hur synd det är om pappor som blir pappor mot sin vilja eller tvärtom - som inte blir pappor mot sin vilja fortgår. Det finns fortfarande en hel del farbröder därute som vill ta beslut över kvinnans kropp - det är väl lite läskigt.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0