Mekaniskt föräldraskap

Jag är inne på det här ämnet igen. Vi lever i ett fantastiskt informationssamhälle. Vi kan googla oss fram till vad som helst, och är det något vi vill lära oss kan vi göra det på ett par minuter.
Med barnen lär vi oss smittovägar till magsjuka, hur man kan massera kolikmagar, vilka maträtter som är effektivast som smakportioner, om barnen ska ligga i egen säng, metoder för att att sova hela natten.
Man kan göra mycket olika saker, det viktigaste tycks vara att man har en kunskapsgrund i det man gör.

Varför sover era barn i egen säng - På såna frågor svarar vi informellt och med kunskapsbaserade argument. Sen känner vi oss nöjda med vårat föräldraskap. "När lillen grinade, då vyschade vi honom såsåom man gjorde på medeltiden, har du läst medeltidsbloggen? Det fungerade tror vi, Barnen behöver ju komma back till basics"
Det är bara ett exempel på hur det kan låta, annars har vi lärt barnen att sova i egna sängar med olika metoder, eller hur man ska få dem att sluta med napp.

Jag tycker inte att varken forskningsrelatade eller kunskapsbaserade argument är speciellt starka när det gäller barn, förståss ska vi lyssna på läkarkåren, de har ju många gånger information som gör att vi kan bli bättre föräldrar och inte utsätta våra barn för diverse faror, t.ex i matvaror eller andra saker som man lärt sig med åren.
Men att använda ett kunskapsargument för att berätta varför ett barn ska sova mellan föräldrarna - eller i egen säng- det är ingenting som fungerar på mig. Återigen behöver vi använda oss av våran egna känsla, för barn är olika, de är egna individer med egna behov och känsloregister.

"Vi har vårat barn i sängen för jag har läst att barn behöver närhet och trygghet, och bla bla" istället för att gå till sin egen känsla. "Vi har vårat barn i sängen för det känns bäst". Starkaste argumentet i världshistorien.
"Vi har vårat barn i sägen för att vi vill det". I dom argumenten finns det kraft.
Alltså, det fantastiska med föräldraskap är att man inte behöver någon vetenskaplig grund för att göra det man gör sålänge som man vill väl och älskar sina barn. Sen gör man en hel del fel på vägen, men att göra fel pga att man följt magkänslan är inte sämre än att göra fel pga att man följt tipsen från föräldratidningen.

Ha också i åtanke hur många tips som funnits där genom tiderna som i efterhand blivit totalratade.

Egentligen gäller den här typen av argumentation allting. Om min Marit börjar prata om att hon vill köpa någonting, låt oss säga i klädväg, för det där klädesplagget är så otroligt kylbeständigt eller vindtätt eller sitter så bra i halsen. Klart det är bra med en bra vetenskaplig grund när man ska presentera sina önskemål. Men att hon verkligen vill ha det där klädesplagget är fortfarande det starkaste argumentet för mig! Precis samma sak med barnen, att man verkligen vill ha barnen i sängen, eller att det verkligen känns bäst att dom har napp.
Det slår högst!


Kommentarer
Postat av: Anonym

jag slog mitt barn det kändes rätt!

2010-01-31 @ 16:16:45
Postat av: PappaKim

Kommer förstås aldrig åt de människor som är sjuka - men det är inte dem jag vänder mig till heller.

2010-01-31 @ 17:38:10
URL: http://pappakim.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0