ALLO!

Gud vad trögt det går med uppdaterandet här. Jag får skärpa mig.
Börjar få en liten idé om hur det här året ser ut med föräldragruppande, tack för era förslag. Blir ett spännande år.
Idag har jag lyssnat lite på mammor, mammor som berättar om småbarnstiden. Tydligen är ett vanligt fenomen att båda föräldrarna går upp om natten, låter mysigt tycker jag, men argumentet bakom det är tydligen inte att det ska vara mysigt. Utan för rättvisans skull. Varför ska pappa sova om mamma inte får sova verkar vara ett stående argument.
Ärligt talat, det är sorgligt. Återigen ett exempel på att man eftersträva millimeterrättvisa istället för att eftersträva jämlikhet. Har vi fortfarande inte förstått vad som är skillnaden, och till vilket pris vi ska jobba för förändring?
Att tömma tuttarna på mjölk, och lägga det i flaskor så att pappan ska kunna ge barnet mjölk, det är okey. Det kanske är så att man ska ut en kväll och behöver en standin, då är det självklart att man löser det på det sättet. Men att göra det för att "pappan ska bli lika deltagande" och dessutom göra det dagligen är inte ok. Det är idiotiskt. Det finns ingen mening med det.
Deltagande och engagemang är förvisso kopplat till hur mycket tid man spenderar med sina barn, men inte VAD man gör med dom. Man måste inte flaskmata sitt barn för att få kontakt - det är inte ens säkert ATT man får kontakt av att flaskmata.
Kontakt kommer inifrån. Det är något som skapas av att man genuint är med sina barn, tar på dom, skrattar med dom, tittar dom i ögonen.
När man sen har två föräldrar som har likvärdig kontakt med sitt barn, då kan man börja dela upp saker och göra det mer "balanserat". Men ett barn är en levande organism. Man kan påverka den med rutiner och scheman, men den största möjligheten att påverka ett barn kommer via kontakt, och det kommer inifrån; Det är helt oberoende av praktiska faktorer.

Kommentarer
Postat av: pia

ja du! jag sover som en stock på nätterna. behövs det avlastning så väcks jag. Men oftast får jag sova hela nätterna för att gå upp tidigt med äldsta å ev yngsta om denne inte vill sova för att mamma ska få sovmorgon.



Rättvist har svårt för det ordet i föräldrafrågan, jag ser det som att det ska vara utifrån bådas behov för att få vardagaen att fungera som bäst.

2010-01-29 @ 18:26:24
Postat av: Klara

För en gångs skull lärde jag mig något genom att läsa en blogg. Det är inte varje dag man gör det direkt, tack för att du lägger ner din tid på att blogga :D.

2011-05-07 @ 18:05:05
URL: http://smsalåna.nu

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0