"1 av 25 tvingas att bli pappor mot sin vilja"

Enligt en ny bok tvingas män in i föräldrarollen, inte så många, men 4 av 100 har inte alls velat bli föräldrar.
Det är orättvist enligt bokskrivaren eftersom det är helt upp till kvinnan att bestämma.

Jag måste säga att det vrider sig i magen på mig. Allvarligt talat. Som man, om barnaönskan inte existerar behöver man skydda sig. Att bli lurad in i en graviditet har jag svårt att förstå också. Hur kan man ha oskyddat sex med en kvinna som man inte riktigt litar på, eller känner. För mig handlar det om självbevarelsedrift.

Att sen börja prata om att män skulle få avgöra om man vill behålla barnet eller inte är helt jävla absurt. Alltså i första skedet kan vi män avgöra om vi vill ha barn eller inte - genom att använda skydd. Är man sen rädd för att ha oturen att få barn ändå är nog det bästa tipset att undvika att ha sex överhuvudtaget. Sex är till för njutning, och för att skaffa barn! Det finns flera sätt att ha sex på också, så totalt utanför behöver man inte bli.


Men kvinnan måste ha rätten till sin egen kropp, och en del av den rätten är att välja om man vill behålla ett barn eller inte.
Sen kan man ju verkligen undra vad det är för kvinnor som skaffar barn med män som inte vill ha barn med dom, det känns som att det finns flera delar i problematiken.

Å andra sidan, om vi skulle ha nånslags vetorätt över kvinnans val angående att behålla eller inte behålla ett barn, hur skulle det då se ut? Familjeting? Insamling av underskrifter? Gå till rätten och låta dem bestämma?


Nja, jag tror nog hellre på att vara lite mer försiktig med vart man sprider sin säd. Att ta rätten till kvinnans kropp finns inte ens på kartan - det är deras egna.

Kommentarer
Postat av: Faster Nina

Så jävla rätt punkt

2010-02-20 @ 22:06:40

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0