Unna dig något!

Jag har satt upp Birros kulturspalt på mitt kylskåp. Den "En osockrad sanning". Jag diggar verkligen det han skriver i sin lilla spalt. För er som inte läst den handlar den enkelt om att människor äter och svullar under sommaren, och frivilligt degraderar sig själva. Avslutningsvis tar han också upp att vi har ett ansvar för våran andlighet och våran kropp. Mycket korrekt sagt.


Hursom. Man måste unna sig någonting ibland säger Du. Men just i samma stund som du säger det så hör jag att du inte unnar dig själv det.
Det finns en önskan om att gå och träna - vi vet också om hur vi mår efteråt, hur mycket det är värt efteråt. Ändå gör vi inte det. Samma scenario kan ses i nästan alla situationer. Vi vet hur jobbigt det är att vara sena på morgonen, ändå är vi det. Vi köper godis på nästintill tvång och tror att vi unnar oss något, vi blev både fetare och fick mer ångest efteråt.
Är vi sadister?

Finns det en rädsla över att göra det som är rätt för "ens andlighet och kropp" om jag tillåts använda Birros uttryck? Att träna kan lätt bli överdrivet säger någon, och denna någon äter fortfarande 1,5portion pasta till varje lunch. Och en DAIM efteråt. Det smakar så gott.

Alla människor vet om det, det finns t.om forskning som stödjer det. Rör vi på oss 20-30 minuter om dagen blir vi friskare, gladare, piggare, lyckligare, t.om bättre i sängen. Ändå gör vi det inte. Eller många av oss låter bli.
Det var så skönt att sätta sig ner. Det är så svårt att få tid. Varje gång en människa säger så, står det människor brevid och nickar instämmande.

Sen oroar vi oss för svininfluensan. Det ända vi kan påverka inför influensan är i vilket skick våra kroppar är i när (om) vi blir smittade. Vi kan inte påverka vaccinationstiden, vi kan inte påverka hurvida vi blir smittade eller inte.
Handspriten tog slut ganska direkt på apoteket. Det är inte det att jag tycker att det är fel att skydda sig, men tänk om springskorna tog slutpå stadium, och paprikan på ICA också tog slut. "Vi vill vara på den säkra sidan, så nu satsar vi på starka motståndskraftiga kroppar"
NONO. Det är för logiskt. Det är för enkelt. Det är för stor andel "sköta om sin kropp och andlighet". Sånt håller vi inte på med.
Det är svårt att få tiden att räcka till säger du. Jag säger skit på dig. Har man inte tid att ta hand om sin kropp och andlighet har man inte tid med någonting annat heller!


Kommentarer
Postat av: JessicaPessica

Fan va du är bra! Nu om inte förr är det dags att börja ta lite ansvar. Bra tanke det där om svininfluensan. Det borde vara, om inte första tanken så kanske andra, att shit, nu kanske jag måste ta väl hand om min kropp så den klara en ev influensa. Inte bara ta en spruta och sedan tro att man är safe.



Tack tack för en bra blogg!

2009-09-08 @ 15:21:10

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0