Minskade intag

Allt färre svenskar verkar röka, och samtidigt minskar alkoholkonsumtionen i landet enligt Falu Kuriren.
Kanske finns det hopp runt hörnet då.

Kan det vara så att vi människor börjar hitta stolthet i att faktiskt ta hand om oss själva, och att vi kan börja göra om begreppet "Unna sig" till något mycket bredare än vad det uttrycket betyder idag.
Oftast betyder "Unna dig" att man ska ha inta en jävla massa onyttig mat, eller att man ska vara riktigt risig halva söndagen, även om det också kan betyda positivare saker.

En av mina önskningar är just att vi svenskar, eller ja, hela världen skulle sluta att dricka. samtidigt sluta att droga på alla andra plan också, och våga umgås tillsammans utan att påverka oss själva av rusdrycker eller andra preparat. Jag tycker t.ex att det är mycket mer attraktivt att träffa någon på en promenad eller en fika på stan än att göra detsamma under rusdryckers inverkan, då människor ändå inte är sig själva.

Det 'nordiska sättet' att inta alkohol är dessutom VÄLDIGT oattraktivt, där fyllan verkar vara målet. Ska vi nu dricka rusdrycker (det finns ju t.om undersökningar som menar att ett glas vin ibland kan vara fördelaktigt) så ska vi dricka det så att våra sinnen är fullt brukbara trots att vi gör det.

Att vi skulle bli ett nyktert land är jag helt övertygad om att aldrig kommer att ske, men jag tänker inte släppa önskan om att man spenderade mer tid tillsammans utan att dricka. Jag önskar att fler barn får växa upp och slippa se föräldrar som är jättefulla. Jag önskar att fler föräldrar slipper hämta sina barn på stan för att de är för fulla, för att de har försökt att passa in. Jag önskar att det vore mindre sjukskrivningar relaterade till alkohol. Jag önskar att det vore färre sjukhussängar som var direkt eller indirekt relaterade till alkohol. Här snackar vi om att spara Liv, Pengar och dessutom folkhälsa. Kanske ska du göra ditt redan idag, och gå ut en kväll i helgen som du tänkt att dricka, men göra det nykter. (Att vara chaffis räknas inte, du ska bara vara nykter för att du VILL)

Kim

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0