KI - Känslomässigt Index

Det finns något som är godare än wienerbröd. Inte just själva första tuggan, men som varar hela kvällen. Det kan vara att t.ex stå över wienerbrödet för att man gör sin kropp en god gärning.

Utifrån det resonemanget vill jag införa ett nytt index, ett sätt att se handlingar på. Ni vet att mat kan ha ett GI (Glykemiskt Index) som i stora drag anger hur fort som energin i maten tas upp.
Nu vill jag införa ett KI. Ett känslomässigt index. Det handlar om hur fort känslan tas upp och hur länge den varar.

Vi kan ta wienerbrödet som exempel. Hade jag ätit det wienerbrödet som jag blev erbjuden idag hade jag mumsat och tyckt att det var jättegott. Det hade varit tillfredsställande, ända tills det varit uppätet. Kanske hade blivit lite uppblåst i magen och insett att jag tryckt i mig en massa onödiga energier. Wienerbröd har HÖGT KI. Runt 150.

En lång promenad däremot har väldigt lågt KI. Det kan t.om vara så att det ligger på negativ nivå, eftersom när man väl börjar promenaden kanske det inte känns så motiverande, inte ens roligt. Men när man väl kommer hem så känns det toppen. Visste ni att endorfinruset som skapas av motion finns i kroppen upp till tolv timmar även om det blir mindre ju mer tiden går? Så är det i alla fall. Följdaktligen får promenader ett väldigt lågt KI. Kanske 5.

Att berätta för någon hur man känner är jätteläskigt. Att stå över en sån handling kan tillfälligt kännas väldigt skönt och man slår det åt sidan. Å andra sidan ATT berätta kan vara nödvändigt för att den relationen man har med den människan ska fortsätta, och det kommer definitivt att göra det lättare för dig själv att gå vidare. Följdaktligen har "att berätta hur man känner" ett lågt KI. Runt 2

Tabellen nedan ger exempel

Städa 8
Äta nyttig mat (god) 20
Äta onyttig mat (supergod) 150
Träna 10


Kärlekshandlingar fungerar i KI ungefär som nötter och fibrer fungerar i GI. Med andra ord. Har man tillfört kroppen för högt KI under en dag kan man kasta in lite samlag och hångel för att få balansen tillbaka, trots att man fuskat!
När man lever efter KI reglerna så får man givetvis massa fördelar

Efter en timme
Du känner dig nyttigare och friskare. Din sinnesstämning är lite varmare.

Efter en vecka
Du har fått ett mera genuint lugn, helt plötsligt kan du upptäcka dig själv se vackra träd
eller att barn som går runt på gatan inte är fula utan lite fina eller mysiga

Efter en månad
Du har nu på allvar förändrat din syn på livet, dina ansvarstagande känslomässiga beslut har gjort dig
till en människa som uppfattas lugn och att trivas med sig själv.
Ibland kanske du fuskar med ditt KI, men då har du kastat in lite hångel och porr och ditt samliv har blivit mycket bättre.
Du har förstått att "Njuta av livet" inte innebär nödvändigtvis choklad eller sprit.





Kommentarer
Postat av: Kerre

Låter bra! Men om man inte har någon att hångla och samlaga med då??

2009-10-13 @ 21:09:26
URL: http://sorryminhjarnaharspytt.blogg.se/
Postat av: jessie

hahaha... du är underbar! jag ska lätt börja med det!

"-vill du ha en kaka?"

"-nej tack, jag står över. Jag går på KI"

2009-10-14 @ 11:06:10

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0