homoäktenskap

Nu får kyrkan viga homosexuella par. Eller jag vet inte om det går att genomföra redan idag, men tanken är väl att i det närmaste så ska det vara tillåtet. Härligt!
Om kyrkan ska finnas kvar behöver den hänga med en del i svängarna, å andra sidan förstår jag inte att man som homosexuell behöver den här bekräftelsen från just kyrkan. Det är givet att det är en stor moralisk vikt för mig, där kyrkan också accepterar homosexualitet som ett tillstånd av kärlek likaväl som heterosexualiteten. Men för gemene homo kan det ju inte vara särskilt attraktivt att gifta in sig i en religion som fortfarande har utövare vilka "ber för" homosexuella och deras tillfrisknande.

Läste också att det var vissa orter som hade enat sig och gått samman för att ej viga homosexuella par. Det är nämligen så att prästerna själva får välja om de vill utföra ritualen eller ej - där igen - vem vill bli välsignad av någon som inte vill välsigna. Inte jag i alla fall!

Jag tycker att det är härligt med den kyrka vi har i Sverige, men jag tycker inte att vi ska hunsa för mycket med den heller. En religion som inte stödjer kärlek, oavsett form är en religion som skapar förtryck. Det är för mig helt främmande att man skulle kunna skilja kärleksrelationer från varandra, dessutom torde varenda präst i sverige idag välsignat minst 1 äktenskap som spruckit, å det är väl ren hädelse bara det.

Gör om skattereglerna kring kyrkan, låt oss välja vilja präster som ska få ta del av kyrkoskatten eller inte. (För er som fortfarande betalar kyrkoskatt, jag är stolt betalare) så kan man kanske låta homofoberna arbeta gratis. Jag menar, det kan de gott göra för guds skull. Vem behöver ett arvode om man har självaste herren i sovrummet?


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0