"Föräldrar ska betala för sina barns brott"

Jag läser aftonbladet. Det är på förslag för regeringen att föräldrar ska få betala för sina barns brott. Okej.

Jag tror jag börjar med att utgå från mig själv. Jag trodde faktiskt att det redan var så att om mina barn (ej myndiga) begår en brottslig handling så är det jag som får stå för notan. Jag tycker också att det är självklart. Jag har ansvar för mina barn, jag har tagit på mig rollen att bli deras förälder och det innebär att min uppgift är att ha koll på vad mina ungar gör, och sen kunna stå pall som en vuxen människa för att hindra dem till att göra helt galna saker.
Men det är tydligen inte så lagen fungerar idag.

Jag funderar på de människor som har barn som begår återkommande mindre eller större brottslighet. Vad är det för föräldrar egentligen? Är det dom föräldrarna som jagar sina barn på stan? Som hämtar sina ungar även om det är sent, och som på söndagsmorgonen frågar hur kvällen varit och har en dialog? Jag tror inte det. Ni vet jag tror inte ett skit på att man kan ha "oturen" att få ett barn som blir kriminellt. Ni vet att jag tror att vi föräldrar är de som kan göra någonting gott eller någonting dåligt med våra barn. Ingenting annat. Detta säger jag också med en fyra åring och en sju månaders här hemma. Vi får se om jag har fel.

De människor som fortfarande letar efter sprickor i systemet är de föräldrarna som är problemet. Vad gjorde socialen? Vad gjorde skolan? Vad gjorde polisen? Vafan gjorde DU Herr farsa eller fru morsa. Jag försöker inte påstå att soc/polisen/skolan inte har någon möjlighet att påverka. Men jag försöker påstå att det i slutändan handlar om dig själv som förälder.
Ger du upp när du inte får hjälp? Vägrar du att acceptera att dina barn är ute och ränner på kvällarna utan att du vet vad de håller på med? Har du ett så pass öppet hjärta att vad än dina barn kommer hem och berättar så är du öppen för att ta emot det? Är det du som är vuxen, och barnet som är barn?

Jag gissar på att denna "böter" kommer att fungera på vissa föräldrar endå. Om det inte finns någon annan anledning till att ha reda på sina ungar så kan man ju ta den rent finansiella. Sen hörde jag att någon använde motargumentet för den här "brottsavgiften". Någon tyckte det var fel att "straffa oskyldiga". Haha, Oskyldiga föräldrar när barnen dansar brottets bana?

Ja, jag säger då det.

Förslag på alternativa straffmetoder för barn nedan. Se och lär.


Straffarbete. Skyffla snö förhe-vete!




Tvångslägg på spikmatta (Finns dock inga forskningsrapporter på att detta ska fungera)



Tvinga dem att spela dator.



Skräm dem!!!



Koka dem i stor kastrull.

Kommentarer
Postat av: Lucas

Haha, komik blandat med kärlek och vettiga värderingar. Är inget blogg-fan, men jag är tamigfan ett Kim-fan.

2009-10-06 @ 17:19:50
Postat av: Anja

Sköna pics =D

2009-10-07 @ 19:39:30
Postat av: isaac aka mewben

jag gillar nog hårdast att Lave har en DH mössa på sig! :D

2009-10-15 @ 11:58:58

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0