Tänk städdag

En av mina kollegor använder det uttrycket på jobbet. Jag jobbar på ett behandlingshem och om det blir lite väl positvt och uppskruvat (läs maniskt) så brukar hon säga "Tänk städdag" och jag tycker det låter så jävla roligt.

Idag har det varit städdag på gården. Slätta samfällighet har anordnat en städdag för att göra fint inför sommaren, en städdag med närvarorapport t.om. Fast jag tycker inte att det är så tråkigt om sanningen ska fram. Det är skönt att göra lite fint på gården och lyssna lite på hur grannarna är arga på dittan och dattan.

Någon städar bara utanför sitt eget hus. Någon har en skyffel i handen men gör inte särskilt mycket. Någon är inte deltagande. Någon tycker att upplägget är helt galet. Någon tycker att man borde målat garageportarna nu, och inte när det var så kallt.
Det är fascinerande. Jag försöker placera mig själv. Jag är nog den som deltar men kanske men varierande grad av arbetslust.

Gården blev fin i alla fall, och jag tror vi sparade in ett par tusenlappar på att sopa asfalten själv och inte ha någon entrepenör som gör det.

Jag klurade på vad som skulle vara motsvarigheten, om man nu ska tänka på städdag när det blir för uppskruvat.
Vad sägs om "Tänk klämdag" när det blir för trist.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0