BVC främst för mammor

ny forskning visar att inredning och läsning i väntrummen riktar sig främst till kvinnor

Problemet med forskning är att för att forska på någonting så måste det vara mätbart. Inredning och läsning är säkerligen mätbara, men frågeställningen kvarstå för mig. Handlar det om inredning och läsning?
Jag tror att det handlar om att det fortfarande är mest kvinnor som besöker BVC. Jag kan garantera er att vi måste inte lägga slitz och rallytidningar i väntrummet för att öka pappadeltagandet på BVC. Det är en problematik som ligger på en helt annan nivå, och när fler pappor kommer så kommer fler "pappatidningar". Fascinerande begrepp förresten, jag antar att inte är någon riktig pappa för jag gillar den mesta lektyren som finns på våran BVC. Jag tycker det är jätteintressant.

Problemet ligger inte i tidningar, inte i inredning. Det ligger inte ens i människorna som arbetar på BVC. Det ligger i att det fortfarande är mest kvinnor som axlar ansvaret gällande barnen. Det ligger i att det är mest kvinnor som jobbar på BVC (läs bara kvinnor) och det ligger i att vi fortfarande tror att kvinnor kan sköta den delen av livet bättre än oss män.
Det ligger i att det finns män därute som inte ens vet hur man byter en blöja eller tröstar sitt barn.
Det ligger i att det finns kvinnor därute som ärligt tror att anledningen till att de är bättre på ovanstående saker än sina män beror på att det är en genetisk faktor som gör kvinnor bättre.
Det ligger i att män fortfarande säger "Jamen, Kvinnor och Män ÄR olika. Vi ÄR olika bra på saker. Typ byta däck"
Å tyvärr finns det inte nog män brevid som kan erkänna att byta däck tamejfan är pinsamt enkelt.

Jag önskar därför fler män som kliver fram och erkänner att de gillar att läsa 'Vi Föräldrar'. Att de inte nöjer sig med att bara vara dugliga föräldrar utan vill vara med full ut.
Jag önskar också att någon tar jobbet av den som forskar på vilket genusperspektiv som existerar i ett BVC väntrum. Eller nej, jag hoppas inte de blir arbetslösa. Men jag hoppas att vi kan prata om de sakerna som verkligen är viktiga. Ni vet, meningsfulla saker. Istället för att hänga upp oss på detaljerna. Det blir lätt ineffektivt då.









Såhär springer vi runt och myser idag. Underbart!



Kommentarer
Postat av: Anonym

Du skriver väldigt bra Kim! Är inte mamma än, men tar till mig mycket av det du skriver! Väntar ju och längtar. Kunskap kan man aldrig få för mycket av. En väldigt bra blogg som sticker ut från mängden!

2009-03-11 @ 09:11:13

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0