In i midsommardimman

Så var det dags igen, Midsommar. För mig en mysig högtid, där man kan kombinera föräldraskapet med vänskapet och både de vuxna och de små kan leka. Förtäring av god mat samt trivsamt umgänge. Jag ser fram emot det.
Men jag vet att det finns en otalig samling människor som inte gör det.

Äkta makar eller sambos, barn eller vänner till personer som absolut inte klarar av att hantera dylika tillställningar, åtminstone inte sålänge som det serveras sprit. Jag skulle vilja tänka på dem ett slag.

Att åka på en majstångsresning som barn och inte bära med sig förhoppningar utan snarare rädslor över hur kvällen ska sluta. Ska morsan bli så pass berusad att hon skämmer ut oss? Ska jag behöva ta hand om den eller den. Det är fruktansvärt.
Egentligen är det väl ännu mer fruktansvärt att det finns ett otal människor som ser på när detta sker, och som dagen efteråt eller veckan efteråt när man träffas igen gör det till ett skämt. Man orkar inte ta i det.
Jag skulle vilja uppmana vänner, bekanta, föräldrar, eller andra sunda vuxna, ni som nu kan kalla er det, att reagera kring dessa händelser. Låt inte fler barn växa upp i otrygga miljöer, speciellt inte om det inte är nödvändigt.
Alkoholismen är inte nödvändig och den är absolut ingenting att leka med, såvida man inte är helt själv i livet då får man väl göra hur man själv vill.
Så hoppas ni får en bra midsommar allesammans, en midsommar som om det krävs också innehåller lite civilkurage.

Kommentarer
Postat av: Mats

tack. <3

2009-06-21 @ 02:31:50

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0