Leksaksfascist

Jag har slängt bort min sons revolver. Jag och frugan har egentligen från början inte köpt någonting i vapenleksaksväg till Lave. Jag vet att det kan låta löjligt. Men jag har svårt att motivera att man ska låssas skjuta folk. Sen springa runt och säga "man får inte sikta på folk heller". "Revolvrar skjuter man älgar med" Hah. Men den här revolvern hade Lave fått i julklapp.

Så igår tog jag bort den. Jag bad om ursäkt. Förlåt men jag tycker inte du ska leka med den här. Det är ett vapen och vi håller inte på med vapen här. Men eftersom pappa tar en leksak av dig så får du köpa en ny istället.

Så vi köpte en samling djur på Ica Maxi istället. Vi valde tillsammans. Det var en elefant, en björn, en gorilla, ett lejon, en noshörning och en bil utrustad med fångutrustning. Och två gubbar. Allt i ett stort kit. Nog blev jag lite avis. Men jag fick också vara med å leka lite. Så det var okey.

Men det kändes ändå lite dumt efteråt. Leksaksfascisten gick fortfarande lös.


Kommentarer
Postat av: Anonym

Hur många vapen hade du när du va liten?

2009-01-24 @ 19:49:59
Postat av: Kim

Jag vet inte från den åldern, men när jag blev äldre hade jag en hel del. Vi lekte "krig" i skogen mycket. Men då var leken mer om att smyga, att vara i skogen, att det var spännande. Inte så fokuserat på pickadollerna. Men som sagt, kallar mig fascist. För jag kan inte riktigt säga att det är rätt heller. Bara en känsla

2009-01-25 @ 09:57:19
URL: http://pappakim.blogg.se/
Postat av: Anna

Jag håller med dig, och vet fler som också gör. Tycker inte alls om när barn kommer springande med låtsasvapen och skriker att dom ska döda en, eller någon annan för den delen. Hela grejen med vapen som leksaker/leksaker som vapen känns märklig.. Mina barn kommer inte att få ha låtsasvapen

2009-01-25 @ 19:04:33
Postat av: Heidi

Jag tycker att detta är en jätte bra fråga som behöver väckas!! Jag kommer inte köpa leksaks vapen till mina barn, fattar inte anledningen till en lek att man ska döda varandra! Och precis som du skriver Kim: Man får inte sikta på andra! Hallå!?! Jag tror att våld föder våld, även om det bara är lek.. och jag vet att mina barn inte riktigt förstår vad som händer när man dör, och då ska man låta dom leka krig? En sak som dom inte alls vet vad det är för något! Vi säger till våra barn att man inte få vara elaka man får inte slåss bitas etc men vi låter dem leka krig?? Absurt!!



P.s gillar din blogg kim! d.s

2009-01-25 @ 22:36:37
Postat av: lagg

Det är något som i många fall bör diskuteras. Det värsta är inte frågan i sig. Ska mitt/ditt vems barn det nu än är leka med låtsasvapen? Det fullkomligt bisarra här är tillverkningen av låtsasvapen, av plastpickadoller och kulsprutor som är så noggrant detaljerade att man hoppar till av bara åsynen av dem. Det finns en djupare diskussion och det finns människor som inte är redo att mottaga den uppenbara logiken, därför har jag för länge sedan lagt ned att debattera mot trilskna idioter om jag tillåts kalla dem för det. Det är ju bara lek lyder motkonstaterandet. Just det, det är ju bara lek, men gränsen mellan lek och verklighet är en utvecklingsprocess som tar sin tid. Det förblir nog en fråga om när barnet är moget att ta till sig leken och verkligheten som två skilda världar? Nu saknar jag den psykologiska bakgrund som krävs för att analysera sådana ämnen närmre så jag återhåller mina åsikter en aning och åberopar "okunskap" om jag har fel någonstans i mitt resonemang. Så enligt mig gjorde du helt rätt i att avlägsna "leksaken" i detta fall och i denna tid.



Tack för mig



/Laggnon

2009-01-25 @ 23:23:30

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0