Att vara en offentlig person; Gravid

Först är kvinnorna våra kvinnor, sina egna kvinnor. De har rätt att göra vad de vill, se ut nästan hur de vill och arbeta med vad de vill.
Sen blir de gravida. Har ni tänkt på det?
Hörde i en av mina föräldragrupper just det här fenomenet, en gravid kvinna som varit på systembolaget. Hon skulle förvisso inte handla något till sig själv, men hon var endå på stan så tänkte uträtta ett ärende åt en vän. Väl inne på systembolaget blev hon rakt ut ifrågasatt av en man. "Vad ska du här å göra".

Eller gällande handpåläggning. "Får jag känna på din mage" - aaa okej om jag får känna på din? De flesta väntar inte ens på svaret, de frågar av artighet.
Eller kommentarerna om hur vackra gravida kvinnor är, uttryck som "oj vilken stor mage du har för att vara i vecka 28". och "Gud vilken liten mage du har".  De kan hagla. Det är helt accepterat.

Jag menar inte att det behöver vara negativt, det behöver inte ens vara fel. Men nog är det väldigt tydligt hur en kvinna går från att vara sin egen till att vara mer allmänhetens. Ibland har jag tänkt om det kan vara bra för ungens skull. Att som gravid röka eller dricka är ju skadligt för barnet - och när man då har en så stor mage så är det så tydligt - då kan allmänheten rycka in.
Eller är det bara jobbigt, felbedömningar som hon på systemet, eller folk som vill både ta på och kommentera magen som man har.

Jag vet inte. Men jag hoppas ni kvinnor säger ifrån, och att era partners hjälper er, om det känns nödvändigt. För man ska inte bar blint acceptera det faktum att folk till höger och vänster lägger sig i era liv - även om ni 'bara' är förstagångsföräldrar,

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0