Amning och alkohol

Vi lever i en väldigt fritänkande värld på många sätt. Vi föder upp sexåriga pojkar som går runt i klänning och leker med dockvagnar, och flickor som vet vad en karatespark är redan innan de fyllt tre. Vi ser pappor som väljer att vara hemma med sina barn och mammor som jobbar och inte vet hur man bakar kakor. Det är fantastiskt på många vis att vi vågar förändra oss och bli till de människor vi önskar att bli istället för de människor våra föräldrar önskade att vi blev. Eller bli exakt som våra föräldrar.

På 60-70talet rökte vi när vi ammade. Det var inget konstigt. Vi visste väl inte bättre.
Men jag tvivlar på att vi drack, varningssignalerna blev för många.

Nu har det kommit lite nya studier som då påvisar att alkoholen inte går över i bröstmjölken, och alla vin och ölälskande kvinnor blev glada. De kunde fortsätta att dricka ett glas vin och göra sin amning. Man sa ju t.om att en lättöl eller två underlättar amningsprocessen. Att det finns studier som påvisar motsatsen är mindre relevant. För man väljer ändå.
Antingen säger man att "Det har alltid fungerat, så varför skulle det inte fungera nu" om det passar. Eller så säger man "Kolla vad forskningsrapporten säger" om det passar bättre.

Jag skulle vilja uppmuntra till att våga gå lite mer på magkänslan i frågor gällande barn. Jag kan ärligt säga att jag inte skulle vilja vara ett knytte som är i full färd med att ankytas till min mamma eller pappa, och att i den ögonkontakten behöva möta en människa som är påverkad av berusningsmedel. Om än så lite. För att för mig har alkohol ingenting med kontakt att göra.

Dessutom ställer jag mig frågan vad det är för typer av människor som blir så engagerade i "mammans rätt att dricka under amning". Handlar det verkligen om kvinnans frigörelse? Kvinnans rättighet att göra sina egna val? Jag är tveksam.
Handlar det om de människor som har så dåligt samvete för att de inte kan välja bort spriten ens när de ammar. Ens när de ska träffa sina nyfödda barn? Troligare.

Men då är jag den typen som helst inte dricker ens en pilsner på en konsert - för att kunna uppskatta musiken utifrån mig själv, och inte utifrån ett berusningsmedel.

Kim



För mer fakta. Kika på Growingpeople.se

Kommentarer
Postat av: Anonym

En rättelse man sa inte, man säger än idag att lättöl kan få igång mjölken. Jag provade för att se om det funkade. (hade lite mjölk.) Vilket det gjorde på mig, men jag valde att inte amma då utan att pumpa och slänga och lät karln mata våran lilla kille. Men upptäckte nu under jul att julmust har samma effekt iaf för mig!

2009-01-25 @ 22:41:25
Postat av: Fanny

Jag skulle aldrig dricka varken under graviditet eller amning. Men jag vet att typ alla mina vänner tycker att jag är överdriven... Fattar inte hur man vågar chansa. Det är så mycket som kan gå fel vid en graviditet som man inte kan påverka så allt man kan påverka ville jag göra "rätt". (det som är rätt i min värld). Man vet ju att alkohol stoppar cellförnyelsen i kroppen och en graviditet är ju massa nya celler som bildas. Ja ja. Alla gör som de vill men kan man inte avstå från alkohol under 9 månader en/två/tre gånger under livet så tycker jag att man kanske dricker av fel anledning.

2009-01-27 @ 17:30:01
URL: http://qarmacleoyoga.blogg.se/
Postat av: Kim

Nej, det är ingen rättelse. Det är gammalt att säga så. Livsmedelsverket har t.om gått ut med rekommendationer gällande motsatsen redan 2008, och dessutom visar studier att barnet får i sig mindre mängd bröstmjölk om man startar amningen med alkohol i liten mängd (lättöl)



2009-01-27 @ 19:04:16
URL: http://pappakim.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0