Less

Idag är jag tamejfan less. Jag skrev en insändare häromdagen som handlade om kvinnors rätt till sin egen kropp.
Det var en man som gjort en flicka med barn, och han ifrågasatte moralen i att kvinnokliniken aborterade hans barn utan hans tillåtelse. Jag sa att hade vi män burit barnen hade vi aldrig ens pratat om problemet.
Newsflash. Kvinnor bestämmer över sina egna kroppar.

Jag vet inte, mellan varven har jag inte så stor lust att vara pedagogisk. Ärligt talat. T.o.m kvinnorna själva ifrågasätter om de verkligen ska få bestämma över sina egna kroppar. Det är nästan så. "Man måste faktiskt tänka på hur jobbigt det var för mannen också". Klart att det är jobbigt men kan han inte tänka efter innan han befruktar någon. "Det finns kvinnor som lurar män att de äter p-piller men gör inte det". Det finns män som våldtar kvinnor. Sätt på en kondomjävel. Eller kramas istället. "Det finns faktiskt helgalna kvinnor som lurat honom att göra barn med han och sen ångrat sig". Verkar som en tjej att välja att skaffa barn med?

Det var ju verkligen jättesorgligt att han inte fick behålla sitt barn. Det är inte det att jag inte håller med om den saken. Det är bara det att så är det. Kvinnorna är dem som bestämmer vad de vill göra med sina egna kroppar. Precis som vi män gör.

Jag tror att det kommer ta lång tid innan vi verkligen förstår det här. Jag som väckt frågeställningen i mig själv har inte ens förstått det än. Ibland har jag svårt att agera schysst utifrån ett könsperspektiv mot min egen fru eller mamma eller syster. Inte för att jag är en ond jävel men för att jag är så indoktrinerad med att man gör så.

Att vara kvinna och knappt ha rätt att bestämma över sig själv är en sak. Sen blir man gravid. Då har man nästan gett bort all bestämmanderätt till allmänheten. Vad får man äta? Får man gå på systembolaget? Borde hon verkligen dansa? Får man göra en abort? Måste jag berätta för alla att jag gjort det? Är det synd?
Sanningen är den att graviditeten förvisso skapar mer ansvar för kvinnan, då hon måste sörja också för ett blivande barns hälsa. Men det ger inte omgivningen rätt att kommentera och ifrågasätta vad kvinnan gör. Sålänge som det inte är rakt av apgalet.
Och jag tänker såhär, Kan det ske för många aborter? Jag får en känsla av att om 20000 kvinnor per år önskar att göra en abort, så är det precis så många aborter som ska göras.

Sen kan man ju ifrågasätta om alla människor skulle ha rätten till att få ha barn - men det är en helt annan diskussion.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0