Ytterligheter.

Det är solklart för mig att det gråts för lite här i världen. Eller nej, låt mig refrasera. För det kanske gråts för mycket på vissa delar av jordklotet, men jag är övertygad om att det gråts för lite här där vi är.
Jag är av en sådan skola att jag tror att man dör litegrand för varje månad som går förbi utan att man får grina lite.
Eller varje månad som man inte får vara riktigt arg, eller riktigt kåt. Vi behöver våra ytterligheter, men det är sällsynt att vi tillåts använda oss av dem.
Glädje är förstås också en ytterlighet i den totala hysterins värld kan vi hela många sår, men glädjen känns som den mest tillåtna av våra ytterligheter, så jag säger inget mer om den.

Sen blir vi galna istället. Vi har episoder av livet där vi bara gråter, eller bara skäller, eller bara springer runt och är kåta. I den sistnämnda sektionen kanske vi t.om blir inlåsta, om vi inte har lyckan att leva med en nymfoman.

Hursomhelst så är jag relativt dukig på att vara arg, jag kan boxa ur mig min ilska på gymmet om det behövs, men jag kan också skälla. Skälla på ungarna och på frugan och på morsan och på telefonförsäljare osv. Det är lugnt. Det är inte där jag behöver träna.
Våga vara kåt tycker jag också fungerar bra, och än har jag inte fått något LPT (Lagen om psykisk tvångsvård) beslut över mig. Sen är glädjen inte svår att finna när man har två sagolika ungar och en av  världens tuffaste och sexigaste kvinnor som man dessutom är trolovad med.
Men grina det är tamejfan sällsynt. Mitt bröllop kostade mig ett par tårar. Milas och Laves dop samt deras födelse gjorde det också. Jag har också vid något tillfälle när jag och frugan haft diskussion lyckats grina, men sen är det stopp.
Som ni förstår kan jag inte önska mig flera bröllop för att gråta, inte heller flera dop (åtminstone inte nu) och att hoppas att man ska bli osams med frugan är heller ingenting som vi kör med här hemma. Jag vet många par som söker konfikten för att få ur sig lite - men det blir för tufft att leva så i längden tror jag.

Så hur gör man då? Svaret heter Extreme Makeover Home Edition. Ett tips är att glida ner i soffan och kolla på det i ensamhet eftersom sällskap tenderar att göra så att man inte vågar grina, det gäller åtminstone för mig.
Sitt sedan där och njut när tårarna rinner. Då har du fått ännu en av de så viktiga ytterligheterna.

Testa!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0