Vad är meningen med ett straff?

Jag tänker på Annika Östberg just nu främst. Vad är poängen bakom ett straff? Är det att rehabiliteras mentalt så att man kan återgå till det vanliga livet? Eller är det offer och anöriga till offer som ska få rättvisa. Få se att gärningsmannen inte fick ett riktigt liv?

I Sverige har vi tänkt oss att vi inte lever i ett straffsamhälle. Målsättningen är ju att den förbrytare som blir straffad inte ska återgå till brott och att en kombination av skrämseleffekten och habilitering rent mentalt skulle hjälpa fångarna att inte återgå.
Ändå går 8 av 10 åter till brott igen av de som fått lite längre fängelsestraff.

I Amerika å andra sidan får man ett straff som är så katastrofalt långt så att risken att återgå till brott är liten eller obefintlig. Har man setat i fängelse i femtio år så är man ju rätt sliten när man kommer ut. Eller blir man bzzad i stolen så är det klart att risken för återfall är lika med noll.

När man pratar om barn så är det ju allmänt känt att straff inte leder till någonting, åtminstonde ingenting positivt. En konsekvens är en sak, men ett straff en annan. Hoppas ni förstår skillnaden.  Ändå tror vi att straffmetoden skulle fungera på oss vuxna. Det är många som fördömer det svenska rättsväsendet p.g.a för korta straff och för att människor får psykisk vård istället för fängelse, önskemål om dödsstraff finns också ute i gårdarna.

Min frågeställning är kvar dock. Varför har Annika Östberg setat 30år i amerikanskt fängelse? Och varför ska hon släppas efter 1 år i sverige?
Är hon färdighabiliterad? För färdigstraffad kan hon ju knappast bli om hon nu tagit en annan människas liv.
Jag menar inte att hon inte förtjänar en andra chans, jag tycker att de flesta människor gör det. Då måste det ju vara så att det svenska rättssamhället tror att Annika inte är en av de 8 som inte kommer återgå till brottslighet. Hon är redo att släppas!

Jag vet inte vart jag själv står i rättsväsendefrågorna. Jag är lite splittrad. Jag tror inte på straff. Men samtidigt blir man ju ganska utmattad när någon återgår i brott gång på gång på gång. Då kanske man önskade lite i smyg att det fanns dödsstraff endå.

Jag hoppas att Annika kommer att klara sig bra i alla fall. Då är det ett bevis på att det Amerikanska rättsysstemet fungerar åtminstonde.
Eller så är det sant som hon säger - hon var oskyldig.

Kommentarer
Postat av: danni boy

en liten grej som ska sägas också e ju att hon hade gjort massa andra grejer som väpnat rån och sånna grejer.

2009-04-24 @ 20:04:12

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0