Tillbaka till sexualiteten

Jag hamnar på det här ämnet hur jag än försöker, det kommer alltid att komma tillbaka för det är någonting jag tycker är intressant och meningsfullt, och som jag tror att är en mycket större del av våran identitet och vårat känsloliv än många andra.

I samband med en vuxen konversation på mitt arbete sa jag till mina arbetskamrater att, det är inte lätt att veta vad man känner nu när våren kommer.  Det kan vara riktigt läskigt att vara glad och kåt.
Mina kollegor gapskrattade som övergick till fniss under ett par minuter. Det var roligt, flamsigt, upplyftande med ett gott skratt. Men sanningen är också att sexualiteten är så otroligt fniss och tabubelagd fortfarande. Ett ord som "kåt" är ingenting man kastar ur sig utan reaktion. Men det är också en fin linje mellan att vara för privat och att vara öppen.

Vi pratade sexualitet här på gården. Jag sa att jag tycker den engelska undersökningen som menade att vi ger våra små barn för lite information om sexualiteten lät sund. I den undersökningen menar man att sexualundervisning för mindre barn också kan innefatta att man pratar om könsorganens lustcentra, och beståndsdelar. Då särskilt för flickor eftersom man oftast inte ger någon information där, och att faktiskt könsorganet inte alls är lika lätt att se och uppskatta som en pojkes. Den sticker ju ut!
Men gårdsfolket höll inte med.
Varför ska små barn veta vart det känns skönt att pilla. Varför ska man ens ha den dialogen. 
Saken är den att alla barn kommer att hitta sina lustcentras där nere. 
Pojkarna kommer hyllas.
Flickorna kommer att uschas.
Sen kommer vi fortsätta att ha artiklar i aftonbladet av typen "10 sätt att få en Superorgasm"
För flickorna tappar rätten över sina egna kroppar redan när dom är pyttesmå i den bemärkelsen.

"Du överdriver". Gör jag? Vi har i oss såna fruktansvärda låsningar beträffande sexualitet överhuvudtaget men då särskilt kvinnans och flickornas sexualitet. Vi har fortfarande svårt att säga fitta eller slida utan att det låter som en förolämpning eller en sjukhusterm. Säger vi penis och kuk så låter det på sin höjd illa. 
Om en pojke knullar 20 tjejer är han en förebild.
Gör en flicka samma sak är hon en slampa. Det är hon redan vid 5 förresten. 
 

Men det är vi vuxna som kan göra en förändring. Det är vi vuxna som kan låta våra flickor utveckla sin sexualitet, förstå sin lust och nyfikenhet. Det är vi vuxna som ska visa våra små pojkar att deras systrar och tjejkompisar har en precis lika viktig och intressant sak mellan benen som dem har.

Ni vet att jag har rätt - ni är bara livrädda för hur detta ska genomföras.
Det är jag med!

Kommentarer
Postat av: Bengan

Må vara världens bästa blogg av Faluns coolaste människa.

2009-04-17 @ 15:14:48
Postat av: Heidi

Tummen upp Kim! Du väcker många intressanta frågor som många behöver tänka på! Även jag :D Lät lite som om jag redan tänkt på allt! ;)

2009-04-17 @ 22:34:18

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0