Krav på inflyttade Svenskar?

Det blev mer eller mindre ramaskrin av moderaternas förslag angående invandringen.
Man vill att alla invandrare ska skriva på att man respekterar att följa svensk lag och att ta till sig svenska värderingar.

jag läser insändare, debatter, krönikor. människor som ifrågasätter varför vi "ställer högre krav på invandrarna än på oss själva"
eller

"varför förutsätter vi att invandrare skulle vilja begå brott" som mitt största irritationsmoment Lisa Magnusson skriver för aftonbladet.

Det existerar rasism i svenska samhället, och det är inte coolt. Men vi behöver titta på vad som är rasism och inte. Att förklara vilka lagar och normer som gäller i ett land är ett väldigt bra sätt att undvika missförstånd och situationer som leder till att rasismen ökar.

Vi kan börja med att definera ett brott, för att människor som Lisa Magnusson också ska förstå varför moderaterna vill göra ett sånt förslag. Jag är inte politiskt aktiv, och jag bryr mig fullständigt skiten i vem som gjorde förslaget. Men jag är helt säker på att det är ett bra förslag. Så, definitionen på brott:

"Brott är att föröva en gärning i strid med en lagbestämmelse för vilken det är föreskrivet ett straff"

Alltså. Det måste finnas en lagbestämmelse som säger att någonting är inte tillåtet och det måste också finnas ett straff som man kommer att få om man endå överträder den lagbestämmelsen. Aga är ett bra exempel. Jag antar att Lisa Magnusson inte har en aning om att aga faktiskt är lagligt i många länder. I Sverige fick vi den lagen 1979. Så vi är inga änglar direkt. Men att informera invandrare som kommer från länder där aga är tillåtet låter väl ganska rimligt. Eller ska vi vänta tills ungarna fått stryk och sen berätta det för dem?

Det är en big-deal med sån information, men också vissa värderingar och normer kan vara otroligt behjälpligt att fått förklarat för sig innan man gör bort sig. Det handlar om Svensk kultur, och det är också viktigt. Det är viktigt att vi håller på de sakerna som är våra, framförallt eftersom det är massor med människor där ute som tror på de värderingarna. Och som kommer att kolla på invandrarna som inte följer eller respekterar våra normer och tycka att dom är dumma.
Jag pratar inte om smörgåsbord, eller midsommardansen. Jag pratar om hur vi fungerar därute, jag säger inte att det alltid är önskvärt såsom våran kultur är på vissa plan - men att underlätta för de människorna som kommer hit är däremot önskvärt. Ge dem en chans att inte bli totalt missuppfattade. Ge dem en chans att bli utbildade och kunna följa lagar och normer.

Ett annat argument är att "Vi svenskar följer inte ens reglerna och normerna". Det är sant, det finns fortfarande både dysfunktionalitet och brottslingar i infödda svenska familjer. Det kommer alltid finnas där. Men det är absolut inte ett argument för att inte utbilda och ge våra invandrare chansen att ta rätt beslut. Det är bara löjligt. Det är som att låta bli att sopsortera för att inte grannen gör det.

Så utbilda invandrarna i lagar och normer, och kräv att de ska lära sig det svenska språket så snart som det är möjligt. Det kommer att göra det bättre för alla.



Kommentarer
Postat av: Anonym

"Eller ska vi vänta tills ungarna fått stryk och sen berätta det för dem?"

Skit bra! Så jävla rätt...vi har väl ingen rätt att förutsätta att dom ska fatta hur de funkar här.

2008-12-10 @ 18:14:33

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0