"Stryk skulle dom ha"


var på ett barnkalas idag. min otroligt vackra brorsdotter blev tre år, och det var en fin tillställning.
Lave började kalased med att sitta i mitt knä, ihoptryckt och blyg. Han hade just vaknat i bilen när vi kom fram, då är han alltid så blyg och skör, det är mysigt på något sätt. Han avslutade dock kalaset med en korg på armen gåendes runt i högklackade skor med ett huckle gjort på gamla presentpapper. Han växte sig in i situationen. Det är fint att se på.

Hursomhelst satt vi och fikade. Jag vet inte vad vi pratade om, men någon sa att "Stryk skulle dom ha ungarna". Inte våra ungar, alltså inte ungarna som var på kalaset, men "ungjävlarna som inte har någon respekt".

Ett argument kastades genom luften; "Ni ser ju vad som hände när vi tog bort agan i skolan, och nu får man inte ens aga sina egna barn"
Visst det var en gammal människa som uttalade orden, Men det slog mig endå. Jag sitter på ett barnkalas på 2000-talet och det finns en människa vid samma bord som mig som ärligt talat tror att agan är anledningen till att ungarna har "tappat respekten"
Jag svarade henne.
"För 200 år sen kanske agan var relevant, men nu lever vi på 2000-talet, och idag ser jag aga som ett bevis på att man misslyckats på en hel del andra plan, ingenting annat. Våld föder våld"
Hon tystnade.
Hon undrade varför ungarna tappat respekten.
Det finns folk som tycker att vi borde skicka trupper till Irak.
Det finns folk som tycker att vi borde ha dödsstraff.
Det finns folk som tycker att vi borde sluta ta emot invandrare.
Det finns folk som tycker att vi borde förbjuda homo-adoption
Det visste jag redan.

Men inte fan visste jag att det fortfarande finns folk som tycker att vi ska spöa våra ungar.

Kommentarer
Postat av: Anna

Fyfan! Ibland undrar man hur folk är funtade, för det finns alltid gränser

2008-12-14 @ 11:00:33
Postat av: Mor i Skogen

Nu har jag tittat in här!! Mor hos Neta,underledning av A-K

2008-12-15 @ 17:54:41

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0