FRUNTIMMER

ursäkta överskriften, men där jag kommer ifrån är det inget fel med att vara ett fruntimmer. fruntimmer är goa som kräm, och kräm som är sååå gott. nåväl here we go


Jag läser Lisa Magnusson's blog på aftonbladet.se

Jag är fascinerad av dom här etablissemang-hatande-snart-30-kvinnorna.Jag läser en sida där hon väljer hon att prata om hur sjukvården är diskriminerande mot kvinnor. 8 av 10 kvinnor har känt sig förolämpade av sjukvården enligt hennes statistik.
Hon har dessutom sökt vård och vårdcentralen har inte tagit några prover. Holy shit! Det måste bero på att hon är ett fruntimmer.
Över hälften av alla kvinnor har ibland skitit i att söka vård för att de inte velat framstå som hypokondriker.
Jag undrar vad siffran är för män ifrån Dalarna, eller Malung där jag växte upp. Skillnaden är väl bara att männen skiter i att gå dit för dom är sjukt rädda för vad som är sanningen om deras kroppar. Kvinnorna för att de inte litar på sin känsla då eller?
Man kan vända på såna där uttalanden och statistiker hur man vill.



Hotande siffror angående kvinnors attityd i sängkammaren

80 procent av männen som dansar nakna framför sina tjejer är rädda för att inte bli tagna på allvar.

Seriöst alltså. Bara för att man är svart handlar inte alla andra människors attityd om att man är svart. Bara för att man är kvinna handlar inte alla andra människors attityder om att man är kvinna. Bara för att man är fet (osv)Det kanske beror på det rövhål man igentligen är.
I en annan artikel kallar hon sin gynekolog för gubbäckel, hon har säkerligen inte sagt det till honom, men att ens säga så bakom ryggen på honom borde väl utsöndra en sån pass känsla att man får den vård man förtjänar.

Jag vet inte om ni kollar på idol. Det gör jag. Det är inget politiskt val jag tycker att dom är snygga och duktiga på att sjunga och dessutom är det alltid mys-fredag när det är Idol hemma hos oss. I vilket fall som helst. Såg ni tjejen som hade reumatism? Hon lyckades få allting att handla om sin reumatism, varför hon var i Idol, varför det var roligt att sjunga, etc. hon åkte ur rätt tidigt, men jag minns att jag hade svårt för henne. För hennes sätt att se sig själv som förlängning av sin sjukdom.
Jag tror att det är likvärdigt med hur dessa etablissemang-hatande-snart-30-kvinnorna ser sig själva, det måste det vara. Jag är kvinna + någonting mer. Det är visserligen sant, men om man vågar gå ut och tro att människor faktiskt möter dig för den människa du är, och inte det kön du är, då tror jag det blir lättare. När jag arbetar eller skriver eller badar så utgår jag inte från att jag först och främst är man och sen gör vad jag nu gör. Jag bara gör det.
Såklart tänker ni nu "Ja det är ju jävligt enkelt att göra när man är man, då är det jävligt enkelt" Jag tror att det är lika enkelt när man är kvinna, om man inte gör sig själv till ett sånt offer. Sluta vara offer. Jag vet inte om det bara är jag som ser det, men kvinnor är minst lika starka och fantastiska som vi män är. Men det finns ingenting som är så tråkigt som dessa kärringfiaskon. Det får bli det nya motordet till gubbäckel - kärringfiaskon.

Jag vet att det finns orättvisor mellan könen. Jag vet också att jag tillhör det könet som har mest fördelar, jag är inte dum. Men jag tror att flertalet av de sakerna som tas upp i många debatter, angående attityder, bemötande, eller inställning beror lika mycket eller mer på vad man är för person, inte vilket kön man tillhör.

Alltså, den kvinnan som jag delar sängkammare med, eller min mamma, eller mina systrar. Eller dom kvinnorna som jobbar i mitt arbetslag. Där har ni rock'n'roll kvinnor. Fyfan; tuffa, snygga, spontana och jävligt trevliga kvinnor. Lyckade kvinnor. De lär mig något varje dag. Det är jag helt övertygad om att alla kvinnor kan göra.






Kommentarer
Postat av: Jenny Holmberg

Du e fan bäst Kim!

2008-12-04 @ 15:02:35

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0