Dreaming of a white christmas?

Jag läste en artikel om hur lömsk glöggen kan vara. Det är ungefär som att man sitter där och myser och dricker och sen är man för full och det är inte så konstigt eftersom glöggen är så lömsk.

Samma dialog gick, jag tror det var i somras, om hur bag-in-boxet är så svårt att dosera. Jag menar man ser inte hur mycket man har druckit, och det är lätt att hamna i fällan.

Jag tror det är samma människor som skriver om glöggfällan som skriver om bag-in-box fällan. En person som dricker alkoholhaltiga drycker och inte vet när det är dags att sluta kallas för en alkolist. Det är ointressant om det är ett kryddat brännvin eller om man inte ser hur mycket man dricker. Det är så jävla pinsamt med dialogerna om "jag kan inte dricka sprit"- men öl går bra. Eller "jag undviker den här sorten" - jag vill så gärna spöa kärringen och sparka katten efter Absolut Citron.

Jag vet inte om det kommer som en chock för många, men jag tänker såhär: Ett barn har mjölkallergi - blir lös i magen av mjölkprodukter. Vi tar bort mjölkprodukterna och ersätter det med produkter som ex. inte innehåller laktos om det nu är problemet. Ska vi då laga en maträtt som kräver något slags mat-margarin så väljer vi även det utan laktos, för så viktigt är det inte med smöret att vi ska behöva ha lös mage kanske en hel dag efteråt. Det är ingenting konstigt med det, sen kanske man endå tar ett medvetet beslut och äter den maten, man tar lös-i-magen dygnet för att äta någonting gott.

Men när vi börjar göra samma saker med spriten då tycker jag det är sjukt. Vad är det i spriten som vi tvunget måste ha till en sån gräns att vi börjar trixa och fixa för att vi ska få i oss den. För att familjen ska hålla. För att man inte ska bli för full.


Var inte en sån jävla moralkärring! Är det många som säger, frågan är bara vilka som säger det. Blir jag ifrågasatt angående mitt drickande i anslutning till Jul eller överhuvudtaget så är det inte jobbigt för mig. Jag svarar upp och är öppen för den dialogen. Det finns människor som blir förbannade, och jag tänker att dom människorna som blir förbannade är dom människorna som ska akta sig. Det är dom som har något att dölja, så nästa gång någon säger att ni inte ska vara moralkärringar, säg åt dom att sluta vara så jävla dysfunktionella. Såvida dom inte är ensamstående och sköter sitt eget, då kan dom väl få vara det. Men ge fan i våra ungar, för det är dom som drömmer om en vit jul - och dom som behöver den.


I'm dreaming of a white Christmas
 Just like the ones I used to know
 Where the treetops glisten,
 and children parents listen
 To hear sleigh bells in the snow

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0